Estrenada la versió castellana de "La dona justa"

Event: 23/06/2010

"La dona justa", versió d'Eduardo Mendoza de l'obra de l'escriptor hongarès Sándor Marai, després de fer temporada en català a Reus (Teatre Bartrina) i Bercelona (Teatre Borràs), ara ha estrenat, el 23 de juny,  la versió castellana ("La mujer justa") al Teatre Victoria Eugenia de Donosti (San Sebastian).

Aquesta és una producció del Centre d'Arts Escèniques de Reus i Tantakka Teatroa que es va estrenar el 27 de març de 2010 al Teatre Bartrina sota la direcció de Fernando Bernués i que ara girarà per Catalunya i l'Espanya en les versions catalana i castellana.

TEATRE
La dona justa,
Una obra de Sándor Márai, adaptada per Eduardo Mendoza




Eduardo Mendoza signa l’adaptació teatral de la novel·la homònima de Sándor Márai. Una crònica del profund canvi que va patir Europa a mitjans del segle XX com a conseqüència de la guerra, estructurada en tres falsos monòlegs. Un espectacle teatral dirigit per Fernando Bernués.
 
Actors: Rosa Novell, Àlex Casanovas, Cristina Plazas i Victor Pi.
Oriol Algueró (violí). Il·luminació:Xabier Lozano.
Vestuari: César Olivar, Angel Vilda. Video i fotografia: David Bernués. Escenografia: Fernando Bernués, Edi Naudo. Regidora: Carme Grau. Cap de producció: Teresa Parès.

La versió d’Eduardo Mendoza:
La història es compon de tres relats fets a tres interlocutors invisibles, en tres moments diferents, però referits a una mateixa situació: un triangle amorós, amb els seus misteris, les seves revelacions i las diferents interpretacions dels fets. És també una crònica de la decadència i extinció d’una societat rígidament jerarquitzada i el profund canvi que va patir Europa a mitjans del Segle XX com a conseqüència de la guerra, la destrucció i la barbàrie.
Cadascun dels tres narradors explica la mateixa història, però no tan sols des d’un punt de vista diferent i sovint contradictori amb l’anterior, sinó reprenent-la a partir del moment en que la deixa el narrador anterior.
Un quart personatge, la veu del qual no apareix directament a la narració, però les intervencions del qual coneixem a partir dels tres narradors, recorre les tres històries i aporta un balanç lúcid, en aparença fred, en el fons desesperat, dels tres temes esmentats: l’engany dels sentiments i la impotència dels sentiments no correspostos, la inviabilitat d’una classe social els privilegis de la qual ja no tenen raó de ser en un món canviant, la irracionalitat de la conducta humana, tan individual com col·lectiva.  (EDUARDO MENDOZA)



SÁNDOR MÁRAI:
Sándor Márai va néixer l’any 1900 a Kassa (Eslovàquia). Va passar un període d’exili voluntari a Alemanya i França durant el règim de Horthy durant els anys vint, fins que al 1948 amb l’arribada del règim comunista abandonà definitivament el seu país i va emigrar als Estats Units. La prohibició de la seva obra a Hongria va fer caure en l’oblit a qui fins aquell moment era considerat un dels escriptors més importants de la literatura centreeuropea. Per tot això, van caldre dècades, fins a l’ensorrament del comunisme, per fer que aquest extraordinari escriptor fos redescobert al seu país ia la resta del món. L’any 1989 Sándor Márai se suïcidà a la ciutat de San Diego, Califòrnia, pocs mesos abans de la caiguda del mur de Berlín. Entre d’altres títols del mateix autor en llengua catalana destaquen; L’última trobada, Divorci a Buda o L’amant de Bolzano.
 
FERNANDO BERNUÉS:
Fernando Bernués és un reconegut director d’escena al País Basc, fundador de la companyia Tanttaka Teatroa. Entre les seves direccions teatrals més recents destaquen El Florido Pensil, Enredos, Novecento-El pianista del océano, El porqué de las cosas, La mano del emigrante, La defensa de Sancho Panza, Voces románticas, Historias terraterrestres, Mi suicidio, Eso si que no, Diàfans, Paradero desconocido (“Adreça desconeguda, versió en català), Tramankuluak, Nasdrovia Chejov, i El diluvio de Noé, entre d’altres. Ha treballat sovint a Catalunya, amb 3xTr3s, la companyia Marta Carrasco, Pep Bou, etc, i ha coproduït tres espectacles amb el Centre d’Arts Escèniques de Reus-CAER i la seva companyia Tanttaka Teatroa.
27/6/2010 a les 12:07h, 
 (0)
 
 
 
No hi ha comentaris

 
Ha d'estar registrat per a poder comentar els articles. Si ja te un compte creat accedeixi a aquest per a poder comentar.